Cultura muncii

Noi românii iubim munca precum un dop în fund. O arată nu numai realitatea cotidiană, ci și analizele psihologice făcute concetățenilor mei. Acesta este adevărul, și reiese des inclusiv în declarații. Una dintre cărțile cele mai bune este Psihologia poporului român, scrisă de Drăghicescu și apărută prima oară demult, în 1907. Vă recomand recenzia făcută de George Pruteanu aici. Cartea este un „must-read” pentru orice angajator român, antreprenor sau investitor – doar citind-o va înțelege CUM faci business cu românii și cum poți cel mai bine lucra cu ei. Cartea pentru mine a fost o revelație.

În 1907 Drăghicescu realiza că românilor nu le place să muncească, dar o fac excelent dacă simt biciul. Așa și este: până nu pui presiune aproape nimic nu se întâmplă. Consum o tonă de energie făcând follow-up la zeci de chestii care ar trebui să se întâmple într-o cultură normală. Pentru că asta ne lipsește: cultura muncii. Toți vrem să fim șefi (și cartea arată inclusiv acest aspect), și de aceea gem facultățile de management, marketing, comunicare de „studenți” care vor cât mai repede diploma ca tati sau mami să poată să îi angajeze prin bănci, firme de asigurări, firme de leasing sau mult mai rău, la stat (unde îi plătim chiar noi, fraierii). Pentru că „dă bine” să zici că proasta de fi-ta sau retardul de fi-tu lucrează „analist credite” la bancă decât să zici că este un mecanic priceput.

Aici vroiam să ajung. Cultura muncii. Fiecare dintre noi este bun la ceva, are un talent înnăscut pentru ceva, talent care trebuie cultivat din fragedă pruncie, adică de pe băncile școlii. Unul dintre meritele școlii din epoca de tristă amintire era că îți cultiva pasiune și respect pentru toate muncile, indiferent de ramură. Nu uit cum aveam poezii despre macaragii, muncitori harnici, tipografi, țesătoare, tâmplari, meșteșugari etc. Poezii sau texte „inspirate”. Bullshit dar care era redactat într-un fel în care te făcea să te simți bine gândindu-te că odată ajungi de exemplu macaragiu. Și chiar țin minte că aveam colegi care visau să se facă macaragii.

Dar aici apăreau părinții, care ne visau pe toți doctori, avocați sau ingineri. Și uite așa după revoluție am început să arătăm cu degetul hăhăind spre mecanici, sudori, macaragii, oameni care câștigă o pâine muncind fizic, crezându-ne mai buni. Și o facem în continuare cu o pasiune ieșită din comun. Rezultatul? Ia găsiți voi un meșter bun în ziua de azi. Așa-i ce nașpa e să pleci cu mașina din service cu avarii la computerul de bord că un retard nepriceput fără niciun chef sau pasiune pentru ce face și-a băgat labele în electronica delicată a mașinii? Așa-i că aproape vă puneți în genunchi să găsiți un instalator bun care să treacă și pe la voi să vă repare buda sau cada? Și dacă îl găsiți vă rugați la Cel de Sus să nu care cumva să o șteargă din această țară unde are zero respect?

Școala s-a schimbat și ea. Presiunea socială îi face pe toți să pună presiune pe copii să iasă din facultăți cu job-uri care mai de care cu denumiri mai pompoase, gen „Junior Brand Manager” sau „Communication Executive” sau te miri ce. Job-uri în care nu îndeplinesc cerințele nici pe jumătate. Și acești copii ratează job-uri în care ar fi performat, gen țesătoare la APACA (sau firmele de pe acolo), fierar-betonist, macaragiu, mecanic auto. Job-uri pe care le ratează doar pentru că le este teamă că vor ajunge paria unei societăți ignorante.

Nu avem o cultură a muncii, dar trebuie să ne dezvoltăm una. Și să începem prin a respecta aceste meserii, și oamenii care performează în ele. Și să începem să educăm generațiile viitoare în a respecta aceste meserii.

Published 4 ianuarie 2010 16:43 by tudorg

Comment Notification

If you would like to receive an email when updates are made to this post, please register here

Subscribe to this post's comments using RSS

Comments

4 ianuarie 2010 18:52 by Loredana

# re: Cultura muncii

Din pacate la noi lipsesc multe - dintre cele ce tin de cultura muncii. Lipsesc pe de o parte obiectivismul si respectul angajatorului fata de angajat (care isi ia exact acest lucru: angajat, nu sclav); lipsesc anumite reglementari administrative care sa ajute si evident lipsesc angajatii buni.

Multi vor titluri mari, asa cum bine subliniezi (si nu o sa uit niciodata cum la un interviu cineva cu experienta de 3 luni voia salariu - acum 3 ani - pe post de incepator si ceva aprt time de 600 euro), multi vor sa le pice si sa nu faca nimic, sa isi bata si sa ii fure pe ceilalti - eventual sa ii si sape.

Rar poti sa stii ca daca dai ceva la facut cuiva ai acel lucru INAINTE de deadline (pentru ca da, la noi mai e un obicei: lasatul pe ultima clipa asociat cu scuza "stiti, sa vedeti ca").

Daca e sa o luam logic nici macar nu vorbim de cultura - ci de respectul pentru tine si, prin extensie, pentru ceilalti.

Ah si da, imi aduc aminte si cum in Austria de exemplu, programul de lucru se incheie legal la 5 - maxim 6 - si da, trebuie sa pleci la 5 pentru ca la 6 se inchid si supermarketurile.

Si da, pleci la 5, dupa ce chiar ti-ai facut treaba si da, ai timp si de plimbat in parc, iesit intr-o cafenea, la un teatru etc.

Cultura muncii se poate insa crea. Incet-incet si de toti: prin cerut sau impus si prin exemplu propriu.

# Twitter Trackbacks for Tudor Galos's blog : Cultura muncii [studentclub.ro] on Topsy.com

4 ianuarie 2010 19:34 by Ioan

# re: Cultura muncii

Man, te-ai maturizat tare si-mi place tare mult ce vad. Esti impacat? Te vad iubitor! Cum te simti in relatie cu ceilalti oameni?

4 ianuarie 2010 20:53 by parvan

# re: Cultura muncii

Saracul Draghicescu a ajuns trainner de HR :) . Daca tot le-ai "lipit" poate zici ceva si de statornicie si de reactia in fata "pericolelor".

Eu vad o similitudine intre motivul pentru care nu-si fac romanii biserici (apud Draghicescu) si incapacitatea de a avea proceduri functionale.

4 ianuarie 2010 21:15 by ovidiupl

# re: Cultura muncii

Stai că n-am înțeles. Românilor nu le place să muncească, deci în loc să se facă instalatori se fac corporatiști, deci românii ar trebui să învețe să respecte meseriile de bază?

Presupun că n-am înțeles din 2 motive. 1, ce-are asta de-a face cu românii? Uite, dacă reformulezi așa, exprimarea rămâne la fel de adevărată: "oamenilor nu le place să muncească, dar o fac excelent dacă simt biciul". În multe situații, dorința de a evita pierderi (sau pedepse), și teama de eșec pot fi surse mai puternice de motivație decât dorința de succes, sau recompensele oferite. Așa merg lucrurile cam peste tot în lume.

În afară de asta, și în SUA vor oamenii să fie în top, și gem facultățile de marketing, management etc. Doar de-aia am ajuns pe-aici, nu mai au destui ingineri care să le lege ciubotele... :)

2, nu sunt convins că râde cineva de meseriile astea. Dacă a trebuit vreodată să cureți un subsol inundat, sau să stai cu mâinile în budă până la coate, știi că nu vrei să fii instalator, dar e tare util să găsești unul bun repede când dai de probleme. Acestea fiind spuse, nici nu mă miră că meseriile astea sunt evitate. Dacă ai de ales între o meserie în care îți riști sănătatea și integritatea fizică, și ești prost plătit, și o altă meserie în care îți riști cel mult nervii, și ești bine plătit, stai pe gânduri?

Pe mine mă amuză unele posturi de-ale tale din ultima vreme, pentru că îmi dau seama cât m-am schimbat eu de când am plecat din România. Acum ceva vreme probabil că aș fi fost de acord cu tine în linii mari. Abia după ce m-am detașat de realitatea din România și am început să o diger pe cea de peste ocean, mi-am dat seama de fapt în ce măsură am fost învățat cu un sistem centralizat și cu un stil de gândire socialist (nu spun asta la modul peiorativ).

De multe ori, și tu dai dovadă de "trebuie să se facă" (în special de către guvern sau altă autoritate), sau de "haide să facem, da' cu toții" (gen "trebuie să educăm").

Eu zic să te relaxezi, și să lași legile economiei de piață să-și facă meandrele. Sunt prea mulți absolvenți de marketing? Din cauza ofertei excesive, scade valoarea lor pe piața forței de muncă până la un punct la care o parte din oamenii de marketing aleg sau sunt forțați să facă altceva.

Nu sunt calificați? Cer salariu prea mare? Îi alegi cât de bine te pricepi pe cei mai buni (cum ți-o fi norocul, performanța la interviu nu e neapărat egală cu performanța la job). Și dacă salariul e negociabil, treci cu ei printr-o negociere. Dacă ei nu-și găsesc de lucru cu salariul pe care îl vor, își vor ajusta în cele din urmă așteptările. Dacă tu nu găsești candidați buni la salariul pe care-l oferi, poate reușești să atragi oameni mai buni sau măcar mai motivați cu un salariu mai mare.

Sunt prea puțini instalatori? Cerere există, așa că dacă-s din ce în ce mai puțini instalatori buni, la un moment dat valoarea lor va crește până la un punct la care suficienți oameni aleg meseria asta și o fac bine.

Nu-ți place cum ți-a lucrat mecanicul la mașină? Cere-i banii înapoi, iar data viitoare mergi în altă parte. Nu poți merge în altă parte că pierzi garanția? Trăiești în UE - mergi și plânge-te la protecția consumatorului, la oficiul pentru concurență, iar data viitoare ia-ți mașină din altă parte.

Nu funcționează legile economiei de piață? Te afli într-o țară socialistă, condusă centralizat. Nu sunt un fan al capitalismului extrem din SUA, dar tot e mai bine decât în sistemul centralizat din România.

5 ianuarie 2010 11:18 by Tudor T.

# re: Cultura muncii

Din pacate e foarte greu sa existe o cultura a muncii, si tinerii sa isi doreasca acele meserii, cat timp munca "de jos" e in cele mai multe cazuri foarte prost platita la noi.

Asta e printre primele motive pentru care "gem" facultatile de studenti care vor sa devina manageri, finantisti sau avocati - intr-o tara in care productia e la pamant, multi se orienteaza spre putinele profesii care promit un job relativ stabil si un nivel de viata decent.

Normal, totul e un cerc vicios: fara cultura muncii nu sunt speranmte pentru o economie profitabila, si fara e economie profitabila, nu exista salarii decente si angajati motivati..

5 ianuarie 2010 12:34 by Dorel (nu ala cu basculanta)

# re: Cultura muncii

@Tudor Galos, te aud tare si clar man, eu sunt un fel de freelancer de vreo 3, 4 ani, muncesc uneori si 12 - 13 ore pe zi chiar mai mult. Am de mult timp, cam 2 ani, intentia de a angaja sau de a colabora cu altii. Pana acum nu am intalnit mai mult de 2, 3 persoane despre care sa pot afirma: OK. Pe asta il angajez si isi face treaba cum as fi facut-o eu, n-am nici o durere, nici o spaima. Nu intalnesc eu multa lume, dar si 2 oameni in 2 ani e de-a dreptul dezolant. Si asta intr-un domeniu in care Romania face outsourcing masiv, si anume programare ! Ce sa mai vorbesc de mecanici, instalatori etc. Pai eu am construit o casa si am ajuns la sfarsit sa-mi instalez eu tot ce inseamna corp electric, sanitar, inclusiv rezervoarele Geberit incorporate in perete ca sa le vad functionand calumea. Dupa un an de la constructia casei, atentie in regie proprie, deci am controlat ce se intampla, a crapat un cot de alama de la conducta principala de alimentare a casei si mi-a inundat baia de la parter, ca norocul ca am depistat scurgerea rapid.

Concluzia: nu avem cultura muncii, o disciplina a muncii (pai instalatorul care a lucrat la mine la casa zicea ca vine maine dimineatza si venea dupa 3 zile) si nu avem o scara de valori reala (nu doar in munca dar aici ma refer strict la munca). Solutia sau solutiile sunt greu de acoperit intr-un reply dar cred ca ar trebui sa porneasca de la o "reforma morala" a romanului. Eu sper sa pot insufla asta copiilor mei. Pentru ca de la contemporani nu mai am nici o speranta si sentimentul asta e cu atat mai accentuat cu cat contemporanul  e mai in varsta. De la aia de 40 - 50 de ani, daca nu au o cultura a muncii, o disciplina a muncii, constiinta lucrului bun facut, ca si cum l-ai face pentru tine, sunt irecuperabili. Problema e ca aia sunt de obicei manageri in puncte cheie ale administratiei :-D (sectorul privat scapa rapid de ashtia la orice nivel pentru ca daca nu, nu traieshte)

Reteta mea ca sa te vindeci de lene / superficialitate e simpla si eficienta: Orice faci, imagineaza-ti ca esti de partea celalata, in postura de beneficiar si nu de prestator al muncii tale. Daca ai accepta munca respectiva sau efectele muncii respective din toate punctele de vedere, calitativ, timp, pret, si accepti asta cinstit, poti sa te uiti senin in oglinda si sa spui "am fost cinstit" totul e OK, ti-ai indeplinit partea ta de angajament. Daca nu ai fi multumit de ceea ce oferi si incerci sa devii mai bun, e scuzabil intr-o oarecare masura, depinde de situatie. Daca faci un lucru de cacat, esti constient si nu te intereseaza du-te-n pula. Daca il faci de cacat si nu esti constient atunci esti prost. Sunt curios cati sunt cei care se incadreaza in ultima categorie si citesc blogul asta =))

PS Lipsa de eficientza a muncii prestate de catre romani e in directa legatura cu lipsa de cultura si disciplina a muncii.

@Ovidiupl dude ... hai inapoi :-) Ca te-ai detasat si nu mai intelegi realitatile din Romania. Pot sa fiu de acord cu faptul ca oamenilor per ansamblu nu le place sa munceasca (procentele difera totusi de la tzara la tzara, daca erea de ex in Japonia sau Germania cred ca vedeai altfel lucrurile, unora chiar le place sa munceasca si fac din asta un titlu de onoare !) Diferenta intre tara in care esti tu acuma si Romania este ca "biciul" este sistemic. Adica exista mecanismele de diferentiere si eliminare a non-calitatii, adica e o piata concurentiala fucntionala. La noi sistemul trebuie creat tot de catre noi. Deci inaintea sistemului tot "noi" suntem cei care trebuie sa ne schimbam mentalitatea si sa modificam sistemul de asa natura incat sa ajunga sa elimine singur non-valoarea. E un cerc vicios, prin urmare al dreacu de dificil de scapat din el.

Ca sa rezum, un post mishto. Mi-a facut placere sa-l citesc.  

5 ianuarie 2010 14:11 by CSS

# re: Cultura muncii

Eu am lucrat intr-o firma, si am pus pasiune in ceea ce faceam, acum lucrez in alta firma, dar, a disparut acea pasiune de care vorbesti, deci, si performantele mele si in randurile de mai jos vei vedea de ce... De ce nu o intorci si pe partea cealalta??? Ce zici de angajatorii care ii trateaza pe angajati ca niste sclavi??? Ce zici de banii oferiti la negru??? Ce zici de tzepele la zilele de concediu??? Ce zici de cei care isi bat joc de studenti folosindu-se de legi (gen bursa privata si studentul la munca)??? Ce zici de cei care pretind un program de lucru de 12 ore pe zi... Ce zici de cei care te cheama noaptea la lucru, sau din concediu, ca au "urgente"???

Nu cumva esti unul din ei???

5 ianuarie 2010 16:08 by tudorg

# re: Cultura muncii

@Loredana: respectul o parte a problemei pe care o avem. Am învățat să credem că ni se cuvine orice, oricând, și nu este așa. Vrem salarii mari de la început, dar exemplele pe care le dai tu sunt din lumea „intelectuală” ca să zic așa. Exact acolo unde mulți vor să aparțină doar pentru că „dă bine”, și ca să nu facă mișto vecinii de bloc de „ăla micu” a lui Popescu care e gropar în cimitir să zicem. Nu avem respect pentru câteva meserii de bază. Câți pălărieri mai găsești în București? Câți pantofari buni? Și exemplele pot continua... Respectul pentru muncă se învață foarte bine în State, unde dacă intrii într-o bancă ești tratat la fel și dacă ești îmbrăcat în salopetă de muncitor sau în costum Armani.

@Ioan: să fie experiența? Oboseala? Optimismul și dezamăgirile? Anul greu ce a trecut? Provocarea și excitement-ul unui nou an? Sau doar am îmbătrânit?

@pârvan: le zice Pruteanu foarte bine. Sau le zicea foarte bine...

@ovidiupl: nu ai dreptate la faza cu biciul, lucrez de șapte ani într-o corporație multinațională (suntem colegi, sic :) ) și până acum, spiritul ăsta de tărăgănare îl văd aici în Balcani. Și la români din păcate este o caracteristică. O putem folosi în avantajul nostru, știi cum? Oamenii „leneși” sunt și f inventivi, aka optimizează pentru a lucra cât mai puțin. Și inovează. Iar cu pct 2 nu sunt de acord pt simplul motiv că se râde masiv de aceste meserii. La școală („tactu e gunoier, hăhă”), la emisiuni („mă-ta e tehnician la salubritate” – am auzit așa ceva într-o emisiune prime time), peste tot. Sunt privite cu dezgust și cu superioritate. Și vezi câte un retard de „bancher” – analist credite – cum își dă ochii peste cap când discută cu tine și cum se blochează când vede că a greșit contractul – și îți vine să îi dai o palmă peste ceafă cum i-ar fi dat șeful său dacă ar fi scăpat cimentul din betonieră. Problema mai vine apoi nu din sistemul socialist în care am crescut noi, și de faptul că ne așteptăm ca cineva să facă ceva (facem și noi câte ceva să mișcăm lucrurile din loc), dar ai ajuns să privești prea idealist lucrurile, conform unei noi realități în care trăiești. De exemplu teoretic exemplul tău cu „Nu sunt calificați? Cer salariu prea mare? Îi alegi cât de bine te pricepi pe cei mai buni”. Nu funcționează. Pentru că cei mai buni pleacă. Similar cu instalatorii – dacă găsești îi găsești doar pe cei mai retarzi. Murphy a fost un optimist în cazul românilor. „Nu-ți place cum ți-a lucrat mecanicul la mașină? Cere-i banii înapoi, iar data viitoare mergi în altă parte”. Mașina precedentă o reparam la Oradea, fiindcă niciun service la care a fost dusă în București nu a reparat-o bine, sau dc a reparat-o, a stricat-o. Și crede-mă, au fost câteva service-uri. The power of choice nu funcționează în România ca în State. Să te plângi la OPC? Dacă ești firmă rezolvi problema în justiție, lucru sugerat chiar de către talentatul care execută lucrare – pentru simplul motiv că un proces poate dura câțiva ani. Ce facem? Păi cunosc oameni care vor propune niște legi noi să se miște lucrurile mai repede.

@Tudor T: job-urile de management sunt super-instabile acum

@Dorel: excelent punctul

@CSS: capitalism, dude. Și nu, nu sunt unul dintre ei, eu îmi respect colegii și echipa.

6 ianuarie 2010 14:11 by Tudor T.

# re: Cultura muncii

Job-urile de management or fi instabile acum, dar in general o persoana care a terminat o facultate de stiinte economice (cu specializare pe management) are mult mai multe sanse sa nu ramana somer decat altcineva care a facut o scoala profesionala de strungar..

6 ianuarie 2010 16:22 by anda

# re: Cultura muncii

"cultura muncii" e ceva care se dobandeste. se dobandeste cand parintii te pun sa-ti faci singur lectiile, cand nu apeleaza la meditatori, cand te lasa sa-ti gasesti singur de lucru dupa terminarea unei scoli, e ceva care se impune de angajatorul care acorda retributiile in functie de aptitudinile si rezultatele fiecaruia si nu dupa gradul de rudenie, dragalasenie sau te miri ce altceva.

o sa va dau un exemplu: in urma cu vreo 3 ani am lucrat cu o echipa de muncitori de la o subantrepriza. unul dintre baieti era f priceput si deoarece imi placea cum muncea am propus sefilor lui sa-l avanseze in functie si BANI, lucru care s-a si intamplat. dupa o perioada l-am indemnat sa-si faca firma. BANII s-au inmultit. astazi, unul dintre angajatii lui ii tine suficient de des locul la servici ca ma bate gandul sa incetez colaborarea cu firma lui. Concluzia este ca daca vin BANII si daca nu faci nimic atunci de ce sa se speteasca romanii si sa nu aleaga ei meserii si locuri de munca (adica de taiat frunza la caini) la angajatorul-unchi, angajatorul prieten de familie, s.a.m.d.

putini dar se mai gasesc si romani muncitori!

7 ianuarie 2010 02:44 by Chris

# re: Cultura muncii

Cam multa poveste fara nici o finalitate, a nu se interpreta finalizare.

parerea mea :)

Leave a Comment

(required) 
required 
(required) 

  
Enter Code Here: Required