Despre pirateria software

Și acum că tot vorbim despre Windows original pe laptop-uri, lucru care a înfuriat pe unii, hai să lărgim puțin subiectul, să vorbim despre piraterie.

Ieri s-au făcut câteva anunțuri importante. Administratorii a două companii din România ce piratau software au primit condamnări penale. Primul a luat trei ani, al doilea un an. Plus despăgubiri.

„Dacă în urmă cu jumătate de an menţionam primul rechizitoriu prin care s-a dispus trimiterea în judecată a unei persoane juridice în România pentru piraterie software, astăzi putem vorbi deja de 2 condamnări ale unor persoane juridice, ceea ce înseamnă eficienţă în activitatea de urmărire penală, că există un răspuns prompt şi ferm al autorităţilor faţă de încălcarea legii”

Monica Pop, Procuror şef al Serviciului pentru coordonarea activitaţii Ministerului Public în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală.

De asemenea, autoritățile au verificat în perioada aprilie – septembrie 2009 peste 230 de verificări la firme ce piratau, peste 35 de controale la firme ce distribuiau software, și s-au ridicat peste 35.000 de discuri optice cu pirateli. Dacă vă întrebați ce poate păți o firmă ce piratează, legislația este foarte clară: „ conform noilor reglementări, în vigoare din octombrie 2006, societăţile comerciale răspund penal, pedeapsa principală generală prevăzută de legea penală fiind amenda penală de la 2.500 RON la 2.000.000 RON, la care se pot adăuga una sau mai multe pedepse complementare (dizolvarea societăţii, suspendarea totală sau parţială a activităţii, închiderea unor puncte de lucru, interdicţia temporară de a mai participa la proceduri de achiziţii publice, difuzarea hotărârii de condamnare).”

În paralel, pierderile din piraterie au scăzut, rata pirateriei scăzând în România cu două puncte (de la 68% la 66%).

Am auzit atâtea despre piraterie, în discuțiile de aici, încât cred că este nevoie să discutăm puțin despre miturile pirateriei.

1. Pirateria are cost zero.

Este ușor să descarci un software piratat. La naiba, este mai ușor decât să îl cumperi. Și se pare că are și un cost zero. Problemele apar după ce îl instalezi. Softul vine cu multe mecanisme de protecție, precum Windows Genuine Advantage la Windows. Mecanisme de protecție care se pot dezactiva, dar care primesc proactiv update-uri care le reactivează. Și care cauzează blocarea Windows-ului, înnegrirea ecranului, notificări, restarturi, toată distracția. De asemenea, în software-ul piratat pot fi injectate rootkit-uri fix pe distribuția pusă la descărcat. Am vorbit despre asta aici.

Unde sunt deci costurile ascunse ale pirateriei? În primul rând aș zice eu timp. Știm că timpul înseamnă bani. Dar înseamnă și altceva.

gitomer

Apoi există riscurile legale. Autoritățile au sărit pe firme, vedeți primele paragrafe. Dar în același timp nici consumatorii au început să fie la risc.

Și nu în ultimul rând, costurile plătite „depanatorilor” și „specialiștilor” care tot vin să instaleze, dezinstaleze, reinstaleze, formateze calculatorul făcut varză. La câte beri și vinuri dai la un „specialist”, cam iese de două ori costul unei licențe de Windows. Ok, hai săriți să comentați ce deștepți sunteți voi să îmi arătați cât de bine știți să instalați voi Windows piratat. Sau nu?

2. Toată lumea piratează.

Nu este adevărat. România nici măcar nu mai este în topul țărilor care piratează, pirateria a scăzut enorm. Atât consumatorii cât și oamenii de business au început să perceapă mai bine costurile ascunse ale pirateriei. De care am vorbit mai sus. Plus că ai și soluții să nu piratezi. Prețuri bune la laptop-uri și calculatoare, site-uri care oferă doar muzică legală în streaming (cum este www.e-ok.ro ) sau melodii ce le poți plăti cu SMS. Nici nu mai zic de software open-source. Chiar și de la Microsoft. Există soluții de a avea software legal (prin MSDN AA de exemplu orice student al universităților tehnice înscrise are dreptul de a instala gratuit Windows și zeci de alte software-uri de la Microsoft acasă; complet legal), fără a investi tone de bani.

3. Pirateria ajută industria software.

O tâmpenie zisă chiar de întâiul bărbat al țării la o conferință de presă. Unde a spus că pirateria a ajutat la răspândirea Microsoft. Nu pirateria ci calitatea produselor Microsoft a ajutat la răspândirea Microsoft. Da, știu că veți sări arătând cu degetul unele aplicații și sisteme de operare, dar problema se pune mult mai simplu: au existat altele mai bune? Dacă da, s-au răspândit. Calitatea este cea care a ajutat la răspândirea unei aplicații.

Pirateria nu ajută industria software, o limitează enorm. Cei care sunteți programatori, și trăiți din vânzarea produselor voastre, nu vă înfurie când concurența vă copiază un produs? Sau o inovație? Sau când aplicația ajunge pe mii de PC-uri fără să primiți vreun ban? Normal că vă înfurie, că nu aveți din ce trăi, din ce vă plăti colaboratorii, din ce vă plăti cercetarea, și atunci implicit nu aveți niciun motiv să dezvoltați produse noi inovative. Este simplu: nu sunt bani, nu este cercetare, nu este calitate, nu este vânzare, industria moare. Sau stagnează. Acum sincer, câte produse inovative mai găsiți în piață? Câți producători mari de software au scos o mare inovație în ultimul an? Nu laud aici Microsoft, ca angajator al meu, ci precizez un lucru foarte simplu: Microsoft investește enorm în cercetare pentru a scoate produse excelente: Windows 7, Office 2010, Windows Server 2008 R2, Exchange Server 2010, Bing.COM, Natal și lista este prea lungă. Enorm de lungă. În rest inovații au mai apărut, dar niciuna la fel de spectaculoasă sau de impact cum erau cele din anii trecuți. Criza i-a redus pe mulți la tăcere, i-a făcut să reducă investițiile în cercetare. Acesta este impactul.

Pirateria duce la reducerea costurilor de cercetare și la pierderi masive ale industriei software.

4. Lumea cumpără de frică.

Mă uitam pe multe dintre feedback-urile de la campania „Fii Deștept!” și majoritatea infirmă această teorie. Lumea cumpără software pentru a-l folosi nu pentru că îi este frică de Poliția care intră pe ușă cu berbecul. Într-adevăr, multe firme cumpără software pentru a se legaliza, dar fenomenul s-a redus mult, marea majoritate cumpără software pentru a putea folosi facilitățile aplicațiilor și a obține beneficii de business. Deci lumea începe să învețe valoarea soft-ului. Iar campania de educare „Fii Deștept” are niște rezultate spectaculoase în primele faze, feedback-urile din retail sunt bune și foarte bune. Mai avem de făcut diverse tuning-uri, dar lumea investește în software.

5. (specific pentru RO) în România nu avem bani de software.

Chestiile astea emoționalo-patriotice mă impresionează maxim. Not. Specific noi românii suntem un popor de consumatori. Actuală criză economică o demonstrează pe deplin, începând de la mașinile de pe stradă continuând cu ce se află în apartamente și ce se află la ora actuală în lista de credite neperformante de la diversele bănci. Românii au cumpărat tot, fără limită. Tot, în afară de software, care este foarte „fun” să îl furi. De aceea piața de retail software a fost foarte mică tot timpul. Începând de la jocuri continuând cu aplicații toți au suferit enorm. Situația se schimbă. Ne dăm seama că suntem prea săraci să piratăm. Să dai de două ori prețul licenței ca să întreții un „specialist” care tot repară la calculatorul tău nu merită. Să ai calculatorul funțional, să pornească corect din prima reprezintă un pas foarte important. Știți unde am văzut fenomenul pirateriei crescând brusc ca apoi să cadă la fel de brusc? În piața de netbook-uri. Netbook-urile au început să vină în România fără Windows, cu tona. Și brusc toți s-au trezit cu netbook-uri minunate cu Linux pe care doreau să ardă un Windows. Problema majoră a apărut la CUM. Că netbook-ul n-are unitate de CD/DVD. Și are nevoie de drivere pentru componentele din el, drivere care nu se găsesc pe toate drumurile. Și au apărut retururi cu tona. Și uite așa acum mixul de netbook-uri cu Windows este foarte mare, cu mult mult mai mare decât în restul pieței de calculatoare și portabile. Și cum tot mai multe laptop-uri încep să nu vină cu unități de CD/DVD (tocmai mă joc cu un Lenovo U350 care n-are CD/DVD și care este excelent), va fi mult mai dificil să piratezi. Cel puțin sistemul de operare.

Dar evoluția pieței este pozitivă. Pirateria s-a redus, proiectul nostru „Fii Deștept” dă rezultate, și va da rezultate nu doar pentru Microsoft ci și pentru ceilalți jucători din piața de software, și evoluăm spre o normalitate.

Technorati tags: , ,

Published 30 septembrie 2009 12:01 by tudorg

Comment Notification

If you would like to receive an email when updates are made to this post, please register here

Subscribe to this post's comments using RSS

Comments

30 septembrie 2009 14:08 by Teniescu

# re: Despre pirateria software

" Problemele apar după ce îl instalezi. " - sa fim seriosi, prea putine probleme apar incat sa nu merite pirateria. WGA la Windows? Apare azi update cu WGA si maine apare crackul.

30 septembrie 2009 14:11 by Razvan Antonescu

# re: Despre pirateria software

Ce parere ai vizavi de acele softuri care in Romania (sau UE) sunt la preturi aproape duble fata de US?

30 septembrie 2009 14:31 by Staicu Ionut

# re: Despre pirateria software

Tudor, sunt de acord cu tine, cu mici excepţii:

1) Pirateria a contribuit ENORM la răspândirea windows-ului. Sunt convins că ştii cum win 3.1 (sau 95? nu mai ştiu, a trecut prea mult timp de atunci) se instala cu un serial pe care oricine îl putea ţine minte : 1111-1111-1111-1111 (sau ceva de genul ăsta). Îmi poţi spune paranoic, conspiraţionist sau oricum vrei tu, dar asta cu siguranţă a fost o mişcare strategică din partea MS.

2) În condiţiile în care un sistem de operare costă cam cât salariul minim pe economie, iar un pachet office  aproape dublu, românii chiar n-au bani de software. Desigur, aici vorbim de cei ce îşi iau un pc low-medium, nu unul top notch.

Nu poţi avea pretenţia de la cineva care strânge bani să-şi ia un pc complet cu 1500 - 2000 lei să plătească încă 1000-1500 lei pe licenţe. Mai ales dacă va plăti acel PC în rate timp de 2-3 ani...

Chiar dacă pare greu de crezut, sunt mulţi pentru care 1000 lei înseamnă o sumă enormă. Imposibil de strâns într-un interval de timp „uman”.

30 septembrie 2009 15:01 by razvanserbu

# re: Despre pirateria software

Ai in cea mai mare parte dreptate, totusi stii ca sunt in mai multe medii oameni care considera parerile tale discutabile.

Oricum, daca Windows-ul nu ar fi fost nicodata piratat n-ar fi avut cota de piata de astazi. Partial Basescu a avut dreptate.

# re: Despre pirateria software

Tudor, e important sa reducem pirateria, dar hai sa ne uitam un pic la doua dintre argumente:

1. Pirateria are cost zero. Ai dreptate, nu are, pentru ca timpul si riscurile ridica acest cost de la zero la ... aproape zero. uTorrent, newsgroups, closed BitTorrent communities, Russian zero-day sites, sunt multe lucruri pe care le poti folosi ca sa descarci orice la viteza maxima a netului tau. Timpul de invatare e aproape zero si oricum devine zero dupa cateva downloaduri. E greu de crezut ca la o rata de piraterie de 66% tocmai tu vei fi prins. Ratez ceva? Poate mesajul cautat era "Costurile pirateriei cresc rapid, costurile softwareului se tot reduc, speram ca o inversare a proportiei legal-piratat sa fie atinsa in anul <2xyz>."

2. Pirateria ajută industria software. Aici pari sa aplici metoda inversa fata de primul punct. Acolo costul nu era zero pentru ca existau costuri ascunse. Aici nu te uiti la beneficiile ascunse ale pirateriei. Exista date care sa arate cati cumparatori sunt castigati dupa ce au incercat software MS piratat? Dar alt software? Cati pirateaza Windows dar cumpara Office? etc. Cred ca se poate estima destul de bine cat se pierde (fie si temporar) din piraterie. As vrea sa vad niste date pe tema beneficiilor (nu neaparat financiare) rezultate din piraterie, inainte sa cred ca industria software pierde.

30 septembrie 2009 15:47 by tudorg

# re: Despre pirateria software

@Teniescu: la ce am văzut că vine, mă îndoiesc că oricine va fi în stare să aplice un crack nou. Și până aplică oricum stă ceva timp. Asta dacă știe. Dacă nu, cheamă specialistul. Și îi mai dă o bere.

@Răzvan Antonescu: hainele sunt mai scumpe ca în US; mâncarea este mai scumpă ca în US. Problema ține de regimuri diferite de taxe, export etc.

@Staicu Ionuț: habar nu am avut de acel serial.

@Răzvan Șerbu: corect. Dar Băsescu nu a avut dreptate. Și a întărit ceva nasol: că e ok să furi.

@Test (da, contează că e anonim, dar îți public comment-ul): 1. așa este, e foarte ușor să obții software piratat. Timpul de învățare este aproape zero dacă ești as în ale calculatoarelor. Și dacă îți petreci opt ore pe zi cu mecla în regiștrii. Lucru pe care 99% din noi nu îl fac. Și zici tu că e greu de crezut că la o rată de piraterie de 66% vei fi prins. Da, dar dacă ești prins, vei fi puțin cam supărat. Știu deja câțiva cetățeni supărați pe această temă. Ultima chestie în ghilimele nu se leagă.

2. Aici ai un punct interesant. Folosirea software-ului piratat pe post de trial. Problema este că multe companii nici nu oferă triale, sau oferă triale complexe prin care tot trebuie să te înregistrezi și să treci prin zeci de pași. Este ceva care chiar noi trebuie să corectăm. Dar per ansamblu, lumea care piratează arareori cumpără. Sau cumpără doar când este prinsă. Este de lucru în ambele sensuri.

30 septembrie 2009 16:49 by Florin Matincă

# re: Despre pirateria software

Sper ca Traian Basescu a vrut sa spuna ca pirateria a servit ca mijloc de distributie pentru Windows, astfel ajungand la utilizatori. Sa zici ca ajuta intdustria software ... e aberant.

Mai este un aspect, pirateria ca instrument de marketing pentru companii. Nu ajuta industria in mod direct, dar ajuta la promovarea produselor pentru multe companii. Iar acele companii sunt constiente si permit acest lucru.

Microsoft se numara printre companiile care au facut o treaba destul de buna cu sistemul de activare al licentelor si genuine validation. In schimb, alte companii nu lasa de inteles acelasi lucru. Pentru fiecare versiune de soft apare pe net un keygen atat pentru serial cat si pentru activare. Nu cred ca in anul 2009 nu se poate implementa o protectie suficient de buna. Chiar nu cred.

# re: Despre pirateria software

Tudor, hai sa ne mai uitam putin la 1. Pirateria are cost zero. Tu zici ca e dificil pentru un incepator sa obtina software piratat. Poate asa era acum vreo zece ani, dar intre timp lucurile s-au schimbat dramatic: P2P file-sharing a ajuns peste jumatate din traficul din Internet [CacheLogic 2004 & 2006, iPoque 2007, 2008, & 2009], sunt zeci de milioane de utilizatori online (75% din utilizatorii din EU care au broadband folosesc P2P cel putin o data pe luna, Jupiter Media; 35M EU au downloadat muzica folosind p2p file-sharing, Forrester Research), iar BitTorrent si eMule au ajuns des la stiri (CNN, BBC, NYTimes, etc). Daca nivelul tehnic nu mai este accesibil doar avansatilor, ci maselor, situatie poate totusi sa fie caracterizata de ce era intre ghilimele "Costurile pirateriei cresc rapid, costurile softwareului se tot reduc, speram ca o inversare a proportiei legal-piratat sa fie atinsa in anul <2xyz>." Din nou, poate ratez ceva.

30 septembrie 2009 17:41 by Staicu Ionut

# re: Despre pirateria software

Ah, Tudor, uite o chestie destul de actuală: noul win7.

A apărut pe torrents (varianta RTM) de prin iulie (parcă). Tot de atunci a apărut şi pe MSDN. Userul de rând (eu, de ex) trebuie să aştepte până în octombrie (!!!!!!).

Mi-am instalat RC când a apărut în mai. Din motive necunoscute mie, în urmă cu vreo două săptămâni RC-ul şi-a dat obştescul sfârşit: aplicaţiile începeau să o ia razna, timpi mari de încărcare/răspuns, etc.

Am avut trei posibilităţi:

1) Reinstalez RC.

2) Descarc şi instalez trial (tocmai apăruse)

3) Iau o variantă de pe torrents şi merg la risc.

Primele două variante au picat. De ce? Pentru că ar fi însemnat ca peste o lună jumate să mă apuc IAR de reinstalare & shits. 10x, but no 10x!

De ce n-am făcut un pas înapoi spre vista (pentru care am licenţă)? Deja mă obişnuisem prea mult cu w7 iar vista are bug-uri enervante.

MS şi-a cam dat cu stângu'n dreptu' cu trial-ul care trebuie reinstalat. Îl încerci. Îţi place? Îl cumperi, bagi serialul şi gata!

Nu cred că există niciun alt soft trial care atunci când vrei să-l cumperi trebuie să-l... reinstalezi.

Prin urmare am luat un rtm găsit de pe net, m-am riscat si l-am instalat. Până acum n-am avut niciun fel de probleme :)

Oricum, când apare oficial, îl voi cumpăra cu siguranţă, chiar dacă m-a ofticat rău de tot la faza cu trial-ul :)

Dar întrebarea este: crezi că sunt singurul care a procedat aşa? :)

30 septembrie 2009 17:44 by Staicu Ionut

# re: Despre pirateria software

@florin: dacă până şi soluţia cu chei hardware a fost „mânărită”, ce soluţii crezi că pot fi pentru softuri end user? :)

30 septembrie 2009 18:34 by Florin Matincă

# re: Despre pirateria software

@Staicu Ionut - nu cunosc foarte bine solutia cu chei hardware, deci nu pot sa comentez.

Eu sunt programator si am lucrat la destul de multe aplicatii pana acum. Iti garantez ca daca cineva vrea, poate impiedica aparitia de keygen-uri de care vorbeam.

30 septembrie 2009 18:46 by mandea

# re: Despre pirateria software

si eu sunt in mare de acord cu tine, cu cateva exceptii:

e-ok.ro iti downleadeaza mp3-ul la tine pe calculator. daca (esti fraier si) sharuiesti pe dc++ tot C:\-ul, tocmai te-ai facut vinovat de piraterie. deci exemplul asta nu e adecvat si cred ca o "victima" ar putea lua masuri impotriva celor care au impins-o in ilegalitate, dand in judecata pe cei de la e-ok.ro

a doua observatie a mai facut-o cineva, dar raspunsul tau nu m-a satisfacut :D

daca vreau sa-mi cumpar un vista ultimate retail, e 1339 RON la emag, la magazin probabil si mai scump. eu vad problema in felul urmator: in romania omul trebuie sa plateasca un intreg salariu mediu pe economie pt o licenta, iar in america probabil mai putin de o cincime. in aceste conditii, daca vreti (voi, MS) sa aduceti pirateria la acelasi nivel ca in sua, este pur si simplu ipocrizie. o sa-mi spui ca se poate cumpara vista OEM, sau exista versiuni gen starter pt tarile in curs de dezvoltare, sau chiar si in ro, dar asta e valabil doar in putine cazuri, ca windows si office. dar un sql server? un visual studio? un exchange? un biztalk? astea costa ca afara...

30 septembrie 2009 19:27 by Teniescu

# re: Despre pirateria software

@tudorg: MS deja face mizerii si cu Windows 7. Din cate am vazut, eu chiar daca am windows original si toate cele daca e sa schimb placa de baza trebuie sa il activez din nou. Si dai si suna si stai pe la telefoane cu MS. Frumos, nu? Nici asa nu e bine.

30 septembrie 2009 22:10 by StrangeTheories

# re: Despre pirateria software

1. Microsoft a fost si este unul din cei mai cunoscuti producatori de software. Cele mai folosite produse ale lor sunt MS Windows si MS office... pentru ele eu cred ca nu exista inlocuitor. Adica ce face windows nu mai face niciun alt os, iar alternativa pentru ms office (openofice.org) mi se pare mult prea greoaie. Office 2007 si noul (de fapt viitorul) office 2010 au o interfata care usureaza MULT munca utilizatorului. Celelalte produse, recunosc ca nu le prea folosesc.

2. Problema pirateriei a fost si va fi (cred) multi timp de acum inainte un punct sensibil. E mult mai ieftin sa platesc abonamentul la net o luna si asa am tot ce imi pot dori. Asta consider ca gandeste romanul... Noi cand ne legam de preturi ne legam de ce e mai scum... adica in cazul windows ne raportam la pretul versiunii ultimate nu la pretul versiunii de care avem nevoie... cand vedem ca e cam scump pentru noi romanii cu 6-7 milioane (nu stiu ca inca sunt scolarel) pretul versiunii ultimate e urias... daca ne mai gandim si la un office professional deja ni se face rau. De exemplu parintii mei au salariul lunar 11mil-mama, 11mil juma-tata (alocatiile nu se mai pun pentru ca nu cred ca fac vreo diferenta). Ca tot omu' au facut si ei credite, platim facturi si altele. Lunar platim 3 milioane rata la banca, o data al 2 luni cate 4 milioane la en. electrica, 2mil telefoanele, 85lei (noi) abonamentul lunar la naveta (si mai nou, fiindca suntem romani, nu ni se mai deconteaza... si ne miram de ce unii renunta la scoala), 58 tv+internet, 3 milioane mancare la scoala eu si inca 1 sor-mea (e mai mica). Apoi nevoile speciale (luna asta mi-am cumparat carti noi pentru ca pentru a 11-a si a 12-a statul nu ne mai da, am tot felul de examene (CAE, ECDL), vine ziua mea, dupa majoratul unei vecine, Craciunul, ziua maica-mii, Revelionul si tot asa, in fiecare luna se gaseste ceva pe care se cheltuiesc bani.

Nici eu nu stiu unde se duc toti banii dar cert este ca in fiecare luna iesim cu minus.

In situatia asta cum isi poate permite cineva cu aceste venituri sa dea bani pe software licentiat? Serios imi pare rau ca sunt nevoit sa fac asta, dar la scoala invat sa lucrez in Windows si Ms Office, m-ar ajuta alternativele linux si oo.org? Poate ca pe mine da ca ma pricep si nu as mai avea nevoie, dar am si colegi care abia isi pot permite sa cumpere o carte impreuna cu alti 2 colegi (si nu stiu cat pot 3 persoane invata de pe o singura carte).

Imi pare rau ca v-am contrazis, dar chiar si cel mai sarac om are acum un calculator. Cum isi poate permite ala un windows original? Daca eu nu pot da' barem el? Vara asta am fost nevoit sa muncesc pentru a-mi cumpara un monitor LCD pentru ca ma chioram intr-unul urias (ma refer la volum) dar cu un ecran mititel.

Sau mai este un factor care a fost ignorat... cine naiba sta sa caute? Cum este in cazul MSDN AA... costa 300$/an. Ajuta mult dar eu, care ma informez, nu stiam de chestia asta. Si chiar daca ar stii toti... vine intrebarea... Se merita? Nu mai bine imi iau altceva de banii astia? Sau oare chiar imi permit asta?

3. Ce a zis Basescu e o aberatie. Pirateria a ajutat probabil la dezvoltarea societatii. Aici ma refer la pirateria software. Eu de exemplu vreau sa ma fac programator (si ghiciti unde vroiam sa ajung programator? La gigantul din Redmond, chiar in Redmond). Eh... asta ERA visul meu... acum m-as multumi daca as fi acceptat aici in Romania (mai am mult de mancat pana atunci). Acum sa ajung unde vroiam... De ce imi doresc tocmai la MS? Pentru ca mereu am fost fascinat de complexitate. Mereu m-am intrebat "Cum naiba au reusit astia sa faca asa ceva?". Inca imi mai pun intrebarea asta si nu ma las pana nu ajung sa vad cum :) Daca nu exista pirateria, am fi fost un popor de linuxisti :) (si nu numai noi romanii, ca nu numai noi piratam)

si 4. Nu cumpara nimeni de frica. Eu ma leg de cei din generatia mea... adica astia tineri aka viitorul tarii. Serios, cred ca daca 25% din astia care fac piraterie stiu care sunt riscurile eu m fac popa (desi eu si religia formam un unghi de 180 de grade).

Solutia? Cred ca ceva gen pachet windows+office gratuit pentru elevi si studenti (nu dat de MS ci de catre Stat, asta consider eu ca ar fi de mare ajutor pentru toti).

Inca odata imi pare rau daca am comentat aiurea, nu sunt inca major, nu stiu ce inseamna sa traiesc pe salariul meu si sa am o familie si cheltuieli si restul.

30 septembrie 2009 22:30 by FTW.ro

# Articolul tău a fost adăugat pe FTW

Mulţumim. Vizitatorii tăi te pot vota la http://www.ftw.ro/IT_C/Despre_pirateria_software

30 septembrie 2009 22:47 by Florin Matincă

# re: Despre pirateria software

@Teniescu - ai dat vreodata telefon la Microsoft sa iti activezi un produs ?

Mi-am activat licenta Windows inclusiv sambata la 3 dimineata. Suni si esti redirectat catre un robot. Rezolvi totul la telefon, presupunand ca stii un minim de engleza. In 10 minute.

30 septembrie 2009 22:55 by Staicu Ionut

# re: Despre pirateria software

@Florin Matincă: s-au făcut tot felul de protecţii, cu serial pe bază de hardware, cu activare online/telefonică şi cu cheie hard. Toate au fost rezolvate mai devreme sau mai târziu.

Cred că cea mai „aproape de adevăr” soluţie ar fi să te duci TU să instalezi personal aplicaţia la client. Atunci vei fi aproape sigur că ai o soluţie eficientă. Desigur, rămâne problema distribuţiei :)

1 octombrie 2009 11:24 by mihai

# re: Despre pirateria software

Nu inteleg ce nevoie e sa piratezi un lucru care a devenit un "commodity". Windows nu este unicul sistem de operare, mai sunt si altele, pentru care nu trebuie sa stai cu frica ca iti sparge politia usa daca indraznesti sa le instalezi.

1 octombrie 2009 14:15 by Florin Matincă

# re: Despre pirateria software

Cred ca ar fi interesant ca Microsoft sa organizeze un concurs in directia asta :)

3 octombrie 2009 20:44 by GICA

# re: Despre pirateria software

Daca tot va place sa vorbiti de reducerea prirateriei....

de ce nu s-a facut si la romani oferta sa cumpere studentii win7 cu 30 USD. De ce nu incurajeaza microsoft reducerea priraterii prin preturi mici pe care sa si le permita romanul de rind. De ce prin magazinele din Romania se gaseste greu windowsul in special cel retail. De ce... De ce... De ce......

Eu cind mi-am cumparat vista oem zinvatorul ma privea ciudat si m-a intrebat daca nu mai am pe ce da banii..... cred ca asta spune multe despre piata de soft de pe la noi.

5 octombrie 2009 16:25 by Cd-MaN

# re: Despre pirateria software

Salut.

Am raspuns la post-ul tau pe blog-ul meu, pentru ca este un raspuns foarte lung: http://hype-free.blogspot.com/2009/10/my-opinion-about-microsoft-software.html Te invit sa raspunzi la raspunsul meu :-) ori pe blog-ul meu ori pe blog-ul tau.

Sumarul post-ului meu este ca esti "way off" si as vrea sa-ti pun o singura intrebare: pe masina ta personala (daca ai asa ceva, daca nu atunci pe masina prietenei / sotiei / parintilor / etc) cate soft-uri au fost cumparate? Eu cred ca majoritatea le-ai primit gratuit de la angajatorul tau, cea ce inseamna ca nu prea ai pe ce sa te bazezi cand dai cu opinia despre pretul soft-urilor...

5 octombrie 2009 16:52 by tudorg

# re: Despre pirateria software

@Cd-MaN: Răspund simplu & scurt. Am cumpărat câteva sute (da, sute) de CD-uri, și câteva zeci de DVD-uri cu filme. Am cumpărat software, și cumpăr în continuare. Am cumpărat și MP3-uri. Urmărește-mi blogul, vei vedea că am astfel de post-uri.

De altfel îmi plac expresiile gen „eu cred că”. Mă cunoști? Ne-am cunoscut? Ai băut o bere cu mine și ți-am zis eu ce softuri am primit de la angajatorul meu? Nu. Dai cu presupusul. Fă în prealabil o cercetare, o introspecție, citește mai mult de un post ca să aflii mai multe despre mine, caută-mă pe un motor de căutare, află ceva despre mine, înainte să presupui.

5 octombrie 2009 18:51 by Gica

# re: Despre pirateria software

Daca se va oferi spre achizitie in momentul lansarii oficiale Win7 cu 30 USD stocurile se vor epuiza instantaneu... si uite asa acesta ar fi un prim pas in reducerea pirateriei din Romania.

5 octombrie 2009 22:59 by tudorg

# re: Despre pirateria software

@Gică: aud de o mie de ori faza cu Windows-ul la 30USD. Da, ar fi o ofertă excelentă, da, s-ar vinde bine... sau nu. Pentru că ea este destinată doar studenților. Studenții din România de la facultăți tehnice au acces la MSDN AA, la Windows gratuit. Câți chiar folosesc această opțiune?

5 octombrie 2009 23:32 by StrangeTheories

# re: Despre pirateria software

Elev studios aici!! Mi-ar prinde bine o oferta d-asta :) In alte parti exista si MSDN AA si oferta cu 30$... aici ar strica? Nu numai studentii universitatilor tehnice au nevoie de Windows si Office... de astea 2 toti elevii, incepand cu clasa a 5-a, au nevoie pentru referate si prezentari.

6 octombrie 2009 08:52 by Cd-MaN

# re: Despre pirateria software

Mersi pentru raspuns.

Citesc blog-ul tau de ceva vreme (este printre putine blog-uri autohtone la care sunt abonat) si cred ca ne-am intalnit personal la ceva eveniment Microsoft din Cluj (la UBB). Atat despre cunoscutul.

Cat despre intrebare: n-am intrebat despre CD-uri si filme (BTW, si eu sunt un "consumer" cumintel daca vorbim despre muzica / filme / jocuri). Am intrebat strict despre soft-ul de pe calculatorul tau personal. Este sau nu numarul soft-urilor instalate pe calculatorul tau personal pe care ai dat bani <= 1 ?

In cazul meu este zero, desi toate soft-urile care le am sunt 100% legale.

6 octombrie 2009 11:37 by tudorg

# re: Despre pirateria software

@Cd-Man: am >>1 nr de soft-uri de pe calc personal (cel de acasă) cumpărate. Cu licență cu tot.

8 octombrie 2009 15:42 by EroticaXP

# re: Despre pirateria software

Pe langa faptul ca lucrezi la MS pupincurismul de mai sus ma lasa rece. Sunt nenumarate nemultumirile pe care le am fata de compania la care lucrezi. Nu spun ca nu ar merita sa dai bani pe un soft care face ceva si face bine. Numai ca un Windows de orice fel, fie ca e original sau nu, nu este atat de impenetrabil pe cat sustineti voi. Si asta e un lucru bine stiut. Pe langa asta produsele Microsoft au avut priza la public datorita simplitatii in operare si a accesibilitatii largi via P2P. Esti foarte inchis in lumea ta daca tu crezi ca un om da 100 USD ca sa se confrunte cu lipsa driverelor la brandurile care nu au facut corp comun cu MS sau care nu au pupat in cur MSul pentru SDKuri si multe alte mizerii din partea companiei la care lucrezi. Iar blablaul de mai sus legat de netbookuri este zero barat. Producatorii pupincuristi au ascuns unde au stiut ei mai bine driverele de XP (de obicei pe servere de prin Filipine) si ne'au aruncat in fata drivere de Vista, care este probabil cel mai fiasco OS din epoca contemporana. Cu ce drept ma obligati voi sa folosesc un anume OS? Imi cumpar un laptop nou si imi iau licenta de XP legal normal. Pai nu meritati sa va introduc CDul in partea dorsala cand realizez ca nu am drivere? Asta o spun din prisma utilizatorului obisnuit. Dupa multa experienta si multe beri primite de la utilizatori obisnuiti am constatat ca nu sunteti altceva decat o companie a carei grija nu este sa isi multumeasca clientii ci sa ii mane ca pe niste oi dupa noile trenduri din IT. Rusine! Daca omul e multumit cu Windows 2000 pe un Pentium 2 pentru ca atat ii trebuie lui pentru a isi tine statele de plata ale firmei, voi nuuuu...betmen betmen ...cumpara computer nou (caci trebuie computer nou) si ia si alt sistem de operare ... doar e gratis ce pana mea. De ce? Pentru ca ati scos de pe piata licentele la produsele mai vechi. Inteleg ca nu mai vreti sa oferiti suport pentru ele dar asta nu inseamna ca trebuie sa reduci optiunile de alegere ale potentialului client. Tocmai de aceea versiunile mai vechi inca au seederi pe torente. Iar daca tu ai impresia ca traiesti in Emirate unde toata lumea foreaza puturi de petrol la ei in curte te inseli amarnic. In Romania exista foarte multi oameni care nu isi pot plati intretinerea si hrani copii si sunt inglodati in credite neeligibile cu un scop. Daca tu pe strada nu vezi decat "patronii" si "meltenii" care se afiseaza cu masini scumpe cumparate din foloase necuvenite si pleznitori cumparate din Bulgaria tin sa te anunt ca ai o problema de optica foarte nasoala. Traiesti in Romania si daca ai impresia ca o familie de 4 persoane care abia isi permite un computer (luat evident cu rate pe mii de ani), unde computerul este azi o necesitate pentru integrarea in orice (de la gasca pana la invatamant-documentare), isi permite sa dea sume egale cu mai mult de jumatate din salariul minim pe economie te inseli amarnic prietene. Si aici nu vorbesc doar de MS ci si de alte softuri cu preturi umflate cu pompa care tot au buguri si tot cauzeaza nopti pierdute, dureri de cap si beri date la "experti". Cereti o caruta de bani pe Office cand OpenOfficeul e gratis. Va dati mari ca ce mare scula ati facut voi. Ideea este ca ceea ce o mana de oameni au putut crea cu dedicare si oferi gratis intregului mapamond, este vandut de voi la preturi deloc accesibile. Dar nu ma mai lungesc ca imi e lene si as putea sa continui la nesfarsit. Pentru unii tot repectul pentru proprietatea lor intelectuala. Daca merita, merita. Dar prost nu e ala care cere ($), ci ala care da. Iar eu nu sunt prost sa dau.

# IQ-Negativ &#8211; Blog personal si de edificare tehnologica

# Vrajeala a la Microsoft !!! Billy we hate you!!! &laquo; IQ-Negativ &#8211; Blog personal si de edificare tehnologica

8 octombrie 2009 16:42 by tudorg

# re: Despre pirateria software

@IQ Negativ: deci... stai așa... după raționamentul tău, TOȚI sunt pupincuriști?

8 octombrie 2009 19:16 by Locnav Livoc

# re: Despre pirateria software

Nea tudor:

1. NU AVEM BANI!!!!

2. orice prost stie sa foloseasca DC++, utorrent sau emule/edonkey. da pe 'gugal' o cautare la "tutorial instalare windows" sau fraze asemanatoare. gasesti in mod sigur ceva si in doua zile inveti sa-ti instalezi singur windows-u. nu trebuie sa stea nimeni "cu mecla in registrii" ca sa te citez.

3. poate nu ai auzit de antivirusi... nu stiu... ai auzit?

4. windows-u nu s-a raspandit datorita calitatii. daca vrei sa vorbim de calitate vorbim de mac. daca l-ar fi gandit cu orientare catre clasa de jos acum toti ne-am fi folosit de mac-uri. daca tot lucrezi la trustu` lu` bill probabil stii ce manevre faceau agentii de vanzare microsoft la companiile hardware. nici nu am degete la maini si picioare sa numar cate procese antimonopol si cate amenzi a primit microsoftu datorita practicilor sale.

9 octombrie 2009 10:55 by EroticaXP

# re: Despre pirateria software

Da sunteti. Daca o mana de oameni din blogosfera fie ei angajati la Mocasoft sau nu, au ajuns sa ridice in slavi un produs bazandu'se pe niste argumente puerile sau total neveridice inseamna ca probabil sunteti manati de niste interese financiare sau de alte beneficii. Acest lucru nu trebuie sa se reflecte intr'o campanie publicitara. Personal eu nu imi monetizez blogul prin articole de genul asta. Iar daca as face asta macar voi avea buna decenta sa nu aberez pentru cativa centi si sa recomand un produs de cacao cititorului care cu siguranta nu va reveni dupa ce o sa zica "S'a dus dracu si asta...a inceput sa abereze pentru bani..." Personal consider ca ceea ce faci tu si ceilalti bloggeri care forteaza nota (am vazut si posturi de bun simt referitoare la aceeasi campanie) se numeste la fel ca si in politica traseism.

9 octombrie 2009 19:33 by iulli

# re: Despre pirateria software

Licentele nu merita banii. Cel putin cele Windows.

Am avut ocazia sa testez mai multe versiuni, cu/fara licenta. Si prin testat ma refer la utilizare in situatii diverse pe diferite sisteme pe perioade de minimum 3 luni pt fiecare versiune. Nu am incercat (inca) Win7, dar Vista "suge", cu licenta sau fara. Home Premium, preinstalat pe un Dell inspiron, update la zi, un bluescreen la 2 zile dupa ~2 luni. Si nu sunt genul sa faca tampenii pe PC si sa buseasca Windows-ul; folosit doar pentru net, office si gaming usor. XP cu update la zi, rulare mai greoaie decat cu Vista. Am mai dezactivat cateva din serviciile pe care MS zicea ca ar fi "safe" sa le scoti, si parca se misca ceva mai vioi. Au aparut blocaje. Nervi, reinstall clean, update la zi, am zi ca mere mai greoi, da' macar e legal si fara probleme. Pe naiba, blocaje dupa ~1 luna.

Mi-am bagat picioarele si am pus un XP SP2, clean (o versiune dinainte de aparitia WGA), fara nici un update. Dezactivat Automatic updates, dezactivat indexing'ul, error reporting si Security Center, si acum am aproape un an de cand ruleaza fara nici o problema. Insa il paste un format, fac upgrade la Windows 7.

Tre' sa mentionez ca am licente. Si pentru XP, si pentru Vista. Dar nu le folosesc, pentru ca nu imi ofera o solutie cel putin la fel de buna. Si le am pentru ca le-am primit prin MSDN. Nu as fi dat atatia bani pe ele.

Referitor la Windows 7 la 30$, as da bani pe el. Am testat RC-ul si e acceptabil. L-as cumpara ca sa stiu ca il am acolo, si ca e al meu. Si am foate multi prieteni care ar da 30$ pe Windows, chiar daca nu au multi bani.

Iar faza ca toti studentii la universitati tehnice au MSDN, nu e adevarata. Sunt foarte multe in care nici nu s-a auzit de asa ceva.

14 octombrie 2009 23:19 by Andrei Ungureanu's Blog

# Calitatea produselor Microsoft face diferenta

Sa il citez pe Tudor : “Nu pirateria ci calitatea produselor Microsoft a ajutat la răspândirea Microsoft.

17 octombrie 2009 11:50 by adi

# re: Despre pirateria software

Si totusi de ce nu este nimic pe site-ul asta despre alternativele open source? E clar sunteti un site ce promoveaza produsele microsoft. Eu am renuntat demult la produse piratate si am trecut pe open source si sunt foarte multumit.

26 octombrie 2009 21:34 by domu

# re: Despre pirateria software

am incercat sa citesc articolul... ce sa zic... cred ca te platesc bine aia de la microsoft... bravo tie... daca mi-ar da si mie 1000 de coco (pentru ei reprezentand o suma modica) si eu leas face rahatul de aur

31 octombrie 2009 02:37 by Fishbone

# re: Despre pirateria software

Cum e posibil ca Bill Gates, cel mai bogat om de pe planeta sa ceara sume exorbitante pe softurile ce le folosesc copii saraci din romania (si nu numai) care vor si ei sa invete sa foloseasca un calculator?

31 octombrie 2009 10:06 by tudorg

# re: Despre pirateria software

@Fishbone: Bill Gates nu mai lucreaza la Microsoft

# Software Microsoft gratuit pentru studen??ii de la specializ??rile tehnice &laquo; Saunter.ro

26 noiembrie 2009 01:32 by Tudor Galos's blog

# Blogtrip Suceava – day 2, day 3

Scriu mai târziu de zilele 2 și 3 de la Blogtrip , deoarece am avut lansarea de la Iași care mi-a mâncat

14 februarie 2010 13:30 by Tudor Galos's blog

# Windows Activation Technologies Update – o noua unealta de validare

Tocmai am anunțat aici pe Digital Press Center un nou update pentru Windows Activation Technologies (fostul

3 august 2010 08:26 by madalin

# re: Despre pirateria software

intotdeauna exista linux, si pe masura ce trece timpul, devine din ce in ce mai usor de utilizat. Pe deasupra mai este si gratis.

Leave a Comment

(required) 
required 
(required) 

  
Enter Code Here: Required