Madonna si rasismul

E mare vâlvă zilele astea cu articolul Associated Press despre concertul Madonnei la București (link-ul original este acesta). Pe scurt, cei de la concert au tras niște huiduieli când Madonna a spus că rromii sunt nedreptățiți și discriminați. Iar articolul Associated Press a preluat acest eveniment și l-a relatat, luând interviuri la mai multe personaje din lumea rromilor, a ONG-urilor și a fanilor Madonnei.

Câteva reacții aveți la piticu aici, la Vali aici, la Cetin aici, și prin alte locuri relevante și (mai ales) irelevante prin blogosferă. Ceea ce nu spune nimeni este așa: AP n-a mințit nimic în ce a scris. Articolul este perfect adevărat. Tot ce scrie acolo este adevărat. Ce a zis Madonna este adevărat. Nu vă înfuriați, nu o dați pe sentimentalisme, vorbim factual. Factual, articolul AP este foarte adevărat.

Rromii sau țiganii sunt discriminați la greu în Estul Europei. Să continuăm să privim factual. Infracționalitatea în rândul comunității rrome este foarte mare. Vezi aici la Siropel exemple. Cine nu crede să dea o raită prin penitenciare. Factual, ce scrie acolo Siropel este perfect adevărat.

Unde este problema? Căci cum spune Damian Drăghici, artist rrom, românii cântă și dansează pe muzică țigănească. Drept urmare, au și aplaudat la show-ul Madonnei intrarea trupei de dansatori rromi – cum de altfel relatează și AP.

Problema nu este așa cum o spune acel cineva de la fundația Soroș, că țiganii sunt „underdog”. Nu – sutele de mii de fani ai manelelor infirmă această ipoteză tâmpă. Problema este că niciunul din aceste minunate ONG-uri dedicate rromilor nu au făcut absolut nimic pentru comunitatea rromilor. Absolut nimic! Și aici este marea crimă.

Rromii din România sunt cetățeni români. Au buletine și pașapoarte românești. O comunitate din România probleme serioase și nimeni nu face nimic. În primul rând, nici naiba nu știe câți sunt. Să îți pui problema ce dimensiune are o comunitate – câteva sute de mii sau milioane? – înseamnă să ți se rupă la greu. Întregii clase de politicieni i se rupe de problemele acestei comunități.

O a doua problemă care cauzează de fapt restul problemelor – educația. A venit VREUNA dintre aceste ONG-uri cu vreun proiect educațional dedicat rromilor? Și nu vorbesc de tâmpenii gen „mixați copii rromi cu copii români” căci clasele acelea vor fi goale. Vorbesc de proiecte serioase, de școli dedicate acestei comunități, cu profesori rromi, care să poată educa puradeii în valorile culturii rromanes. Să îi învețe despre legile țării în care trăiesc. Să îi educe.

O a treia problemă este integrarea. Așa cum spune articolul AP, sunt încă destule șatre de rromi nomade. S-a ocupat cineva de proiecte de integrare a acestor șatre? De monitorizare a lor? S-a întrebat vreuna dintre aceste ONG-uri care sunt problemele lor reale? Știe cineva de ce se mută? Nu, nimeni n-a făcut nimic.

Știe cineva figuri istorice ale comunității rromales? Oameni de cultură, politicieni, scriitori, pictori? Cu siguranță sunt – i-a prezentat cineva, a vorbit cineva de ei? Acești oameni ar putea reprezenta repere morale și valorice pentru comunitatea rromilor.

O a cincea problemă, și cu asta închei. A vorbit cineva cu liderii comunităților de rromi? Știe cineva cine sunt aceștia? Schimbarea pornește de la vârf, și doar ei o pot iniția. Ei pot da repere morale, valorice, spirituale, și pot da un sens și o direcție. Știe careva cine sunt aceștia?

Somnul națiunii naște monștrii. Discriminarea pornește din ignoranță. Toate aceste ONG-uri fac campanii inutile care mai mult înfurie decât sensibilizează. Campanii pentru care primesc bani de la UE, UNESCO și alți fraieri care dau. Și care umflă buzunarele unora care nu dau doi bani pe problemele rromilor sau ale românilor.

Atât timp cât nimeni nu va face nimic, situația se va acutiza. Micii puradei ce-i vedem pe stradă la cerșit și de care ni se face milă știindu-i exploatați, torturați, înfometați (sub văzul Poliției, a ONG-urilor și Autorității pt Protecția Copilului) vor deveni infractorii de mâine – criminali, hoți, violatori. Și asta nu pentru că sunt rromi, ci pentru că așa îi crește strada. Adolescentele silite să se căsătorească la vârste de 12-14 ani, violate de alți puști de 14-16 ani sub încurajarea părinților vor continua să devină mașini de produs zeci de copii – și tot acest ciclu continuă, se extinde și problemele se acutizează.

Published 28 august 2009 06:47 by tudorg

Comment Notification

If you would like to receive an email when updates are made to this post, please register here

Subscribe to this post's comments using RSS

Comments

28 august 2009 09:06 by Marian Gorun

# re: Madonna si rasismul

Acele şatre sunt nomade întrucât nicio  comunitate nu le suportă prea mult timp.

Sunt compuse din ghicitoare-cercetaşe care-ţi cartografiază curtea cum Google Earth nu va reuşi în o sută de ani, colectând informaţii utile ''oamenilor de acţiune'', căldărari ce nu-ţi mai înapoiază cazanele sau ce ma primesc la reparat etc.

Toamna trecută, dormeau în căruţe, acoperiţi cu folii de plastic, pe o brumă de două degete şi n-aveau nici pe naiba. Dacă ar îndrăzni cercetătorii să încrucişeze acele gene cu cea a studenţilor din cămine, care pot sta nemâncaţi cu săptămânile, am putea popula lejer Polul Sud sau chiar Marte.

28 august 2009 09:12 by Razvan

# re: Madonna si rasismul

28 august 2009 09:20 by Florin Matincă

# re: Madonna si rasismul

Ai luat vreodata in considerare faptul ca rromii se complac in aceasta situatie si cat timp primesc ajutor de la stat nici prin cap nu le trece sa se duca munca ? Si daca aud de munca pentru ei este egal cu facut chestii ilegale ca sa iasa banu.

Deci nu cred ca ar trebui sa le plangem de mila. Ne-au facut prea mult rau ca sa mai fie loc de asa ceva. Eu nu pot sa mai calatoresc civilizat in Italia pentru ca in 80% din magazine sunt intrebat daca sunt roman ... si nu de dragul de a face conversatie ... Asa ca mi se rupe de educatia lor, mi se rupe de tot ce inseamna rromi. As vota in schimb niste legi foarte dure impotriva lor, care sa-i faca sa renunte la toate mizeriile pe care le fac acum.

Bineinteles, exista si rromi care ar putea fi model pentru orice cetatean roman. N-au asteptat sa le pice nimic din cer, n-au furat, au invatat si s-au zbatut sa le fie bine. Si au reusit. Din pacate ei sunt prea putini.

28 august 2009 09:29 by tudorg

# re: Madonna si rasismul

@Gorun: :)))

@Florin Matincă: și de aceea este nevoie de educație, ca generațiile următoare să nu aibă aceste repere. Și unde sunt acele modele? Nu le cunoaște nimeni, nu le promovează nimeni. Uite un exemplu: Tamango. S-a îmbolnăvit, li s-a rupt la toți de el, inclusiv la Guerilla, marii moraliști ai națiunii.

# TiBi Blog » Blog Archive » M is not for Madonna

28 august 2009 10:26 by bibi

# re: Madonna si rasismul

Daca tot sunt ei asa de discriminati aici, de ce nu le iau sufletele bune din Occident sa NU ii discrimineze acolo?

28 august 2009 10:31 by polimedia.us/fain/

# Tudor Galos's blog : Madonna si rasismul

Cea mai buna analiza a motivelor care au dus la scandalul de la concertul Madonei.

28 august 2009 10:59 by Alexandra

# re: Madonna si rasismul

Liderii rromilor?:))))...sunt toti acei autoproclamati "regi ai romilor" care cheltuie sute de mii de euro pentru nuntile pruncilor lor analfabeti, care se lafaie in palate de milioane de euro, indoapa manelistii cu aur si bani. Sunt oameni care nu sunt in stare sa scoata pe gura doua acorduri gramaticale corecte si pe care ii doare in spate de toti nespalatii si muritorii de foame care saliveaza la portile palatelor lor. Daca rromii astia cu bani nu fac nimic pentru semenii lor, ce sa mai faca statul? Iar grasii aia cu proteza de aur traiesc doar pentru ei, iar politia traieste de pe urma lor. De ce nimeni nu-i intreaba de unde au averile alea colosale? Si uite cum totul se invate intr-un cerc vicios in care nimanui nu-i pasa de nimeni si unde banul e adevaratul rege. Iar amaratii aia raman tot pe capul nostru. Si tot mie mi-e rusine sa spun ca sunt romanca cand plec in strainatate, si tot pe mine ma injura si ma blestema puradeii cand nu le dau bani sau cand le dau (doar) mancare. Si tot pe mine ma irita vizual palatele bogatasilor rromi si stralucirea aurului de pe hainele lor. Sincer, m-am saturat de ei. Nu se vor schimba niciodata!!!

28 august 2009 11:03 by FTW.ro

# Articolul tău a fost adăugat pe FTW

Mulţumim. Vizitatorii tăi te pot vota la http://www.ftw.ro/Social_politica/Madonna_si_rasismul

28 august 2009 16:24 by ITist

# re: Madonna si rasismul

Tudor, absolut de acord cum pui problema, e corect. Eu as plusa cu alte citeva lucruri foarte importante dupa mine.

Acum vreo 150 de ani si mai bine atit negrii din US cit si rromii din RO erau sclavi. Au pornit de pe aproape aceeasi treapta sociala si vezi care e situatia de acum: unii au dat presedintele US, altii inca se lupta pt. drepturi egale. E drept ca si in US negrii au luptat pt. aceste drepturi de acum si e foarte drept ca inca exista si in US segregare (la alt nivel si nerecunoscut oficial) si multa saracie in comunitatea negrilor, insa mare parte din drepturile cistigate se datoreaza si albilor, nu doar luptei negrilor. In mod similar in RO nu trebuie sa ne intrebam ce fac rromii pt. ei insisi sau organizatiile lor, ci ce face majoritatea populatiei pt. aceasta minoritate? Daca lor le merge cum le merge si inca treiesc dupa reguli medievale se datoreaza in mare parte majoritatii, pt. ca e responsabilitatea ei. Nu poti cere unui drogat sau betiv sa se indrepte singur (nu ca rromii ar fi asa), trebuie sa fie ajutat. Cum? Nu cred ca exista o singura solutie unica si permanent valabila ci este o lupta si cautare continua. Ideea e ca eu pun aceasta responsabilitate pe umerii majoritatii, atit romanesti cit si europene.

Doar un mic exemplu: in US un prim pas spre drepturi egale a fost interzicerea unor denumiri asociate negrilor. Pina in ziua de astazi unele denumiri sint interzise si "politically correct" sint acceptate doar citeva. Aceste cerinte sint aparate prin lege, iar cine le incalca plateste, si nu putin. De ce acelasi lucru nu poate fi respectat in Romania iar acea comunitate sa fie numita asa cum doreste ea, "rromi" si nu in alt fel?

Cred ca lumea a observat si in acest articol de la AP numele folosit, "Roma" (un singur r nu 2 asa cum se foloseste in RO, pt. a face mai bine distinctia fata de romani). "Gypsy" nu are in alte parti conotatia peiorativa cum are "tigan" in romaneste, pt. ca in expresiile de zi cu zi ale nord-americanilor nu-s speriati copii de "gypsy".

Discutia despre rromi e intotdeauna interminabila si deschide rani, fara sa rezolve mai nimic niciodata, asa ca o inchei din punctul meu de vedere.

Pe de alta parte nu pot sa nu remarc inteligenta Madonnei de a aduce pe tapet o discutie serioasa ce i-a creat o gramada de valuri favorabile in toata lumea. Bravo Madonnei.

28 august 2009 17:38 by luc

# re: Madonna si rasismul

ai pus f bine problema, tiganii sint problema noastra si trebuie singuri sa gasim solutille pentru a amleiora situatia lor si implicit a noastra.

vedem toti efectele problemei dar nu ne uitam la cauze. by the way, asta e una din problemele serioase ale Romaniei pe care o ignoram dintodeauna desi ne afecteaza f tare atit pe plan intern cit si extern(vezi problemele din Italia).

29 august 2009 18:29 by sven

# re: Madonna si rasismul

eu nu cred ca tiganii sunt problema noastra, in sensul propriu. la figurat, ok, e problema noastra ca natiune. dar am impresia ca aici vorbiti foarte personal, de parca ar trebui acum sa iesim in strada si sa ajutam tiganii. inanite de a spune ca oricum statul si ongurile nu fac nimic pentru tigani (sunt de acord cu asta), ganditi-va la rezistenat la schimbare prezenta in fiecare dintre noi. ceausescu a incercat 40 de ani sa ii integreze pe tigani prin stramutare si educatie obligatorie si nu a reusit mare lucru.

da, stiu ca sunt o multime de rromi care o duc foarte rau in zone rurale, altii nu sunt angajati decat foarte greu in orase. dar sunt si altii, poate nu atat de multi, foarte vizibili, cu lanturi de aur de 2 kg la gat si nesimitire peste orice limita. in toate orasele din Ro marea majoritate a organizatiilor de tip crima organizata (hoti, cersetori, traficanti de droguri si carne vie etc.) sunt formate din tigani. lumea interlopa le apartine aproape in totalitate. e din cauze educatiei exclusiv? nu cred.

iar declaratia Madonnei cu discriminarea in mijlocul concertului a fost deplasata. nu am fost la concert, dar nu mi se pare ciudat ca a fost huiduita. putea sa fie insusi obama sau regina marii britanii, la o declaratie de acest gen ar fi avut parte de huiduieli.

inca ceva: ultimul raport al nu stiu ce organizatii mondiale (nu stau acum sa-l caut) a aratat ca Ro e in coada topului la discriminarea tiganilor in estul Europei. adica tiganii sunt mult mai discriminati in Cehia, Polonia, Ungaria etc. decat la noi. asta a reiesit din declaratiile rromilor, nu ale romanilor.

30 august 2009 14:10 by Klau

# re: Madonna si rasismul

Sorry, dar nu e chiar asa. Momentan sunt in Elvetia si sunt curios ce mai aveti de zis atunci cand vreti sa intrati intr-un club si vazand buletin de RO te paseaza frumos spre iesire, cand vrei sa te angajezi si te cheama la interviu si totul decurge ok pana la tara ta de origine, dupa care nu te mai suna nici naiba. Sau cum e sa treci prin gara si sa-i auzi pe puradei cum cersesc si in spatele lor 5 gorile negre cum sunt cu ochii-n 4 dupa politie?

Ziceati ceva de presedinte american negru. Pai scuza-ma tati, dar Obama a ajuns acolo unde e pentru ca are o educatie, un sistem de valori, are o baza sanatoasa. La noi nu e cazul, ma rog... ajunge un Iliescu si mai mult nu mersi...

Suntem bagati in aceeasi oala cu tiganii in toata Europa de Vest si nimeni nu zice nimic; culmea, ba s-a ajuns ca jurnalistii din afara sa ia apararea romanilor, pentru ca presa de la noi sau cei de la MAE se pare ca sunt intr-o hibernare continua

31 august 2009 11:09 by Anonimul

# re: Madonna si rasismul

Tiganii nu sunt problema romanilor.

Adica ne fac de rahat in toata Europa si tot noi sa zicem "Saracii de ei ..." ? Fura de isi fac palate, scot miliarde din talharii si tot mie sa imi pese de ei ?

Cred ca mai bine ar trebui sa punem biciul pe ei si sa ii bagam cu lunile la racoare, mai ales pe bortosii care si-au facut palate si si-au luat masini de lux.

Ia uite frate tot noua sa ne pese de ei. Ei nu dau doi bani pe romani, fura de sting si nu ar ezita sa bage cutitul in tine.

Eu personal i-as izgoni din Romania. Sa vedem ce natiune e proasta sa ii primeasca.

31 august 2009 14:45 by tudorg

# re: Madonna si rasismul

@bibi: se duc ei singuri acolo

@Alexandra: aici este marea problemă a autorităților române. Toți cetățenii României trebuie să plătească impozite pe venit. Faptul că ești de o naționalitate sau alta este irelevant, dacă ești cetățean al României trebuie să plătești impozit pe venit, și bineînțeles să îți poți justifica veniturile. Legea este aceeași pentru toți. Și ajungem la ce spuneam, politicienii sunt de vină pentru că nu mișcă nimic în această direcție. Și Poliția la fel. Și de aceea simți ceea ce simți.

@IT-ist: foarte bine spus. Mai sunt destule probleme de discriminare și în State (chiar muuulte, ceea ce vezi la TV este marketing, ce vezi în realitate este complet diferit), dar politicienii trebuie să ia măsuri. Cele de interzicere a unor denumiri sunt normale, dar contează să începem cu ce am spus, cu educație, cu impunerea legii pentru toți cetățenii României, cu identificarea liderilor și a valorilor culturii rrome. Altfel nu o să ne mișcăm deloc, și situația se va acutiza.

@sven: nu, nu spun asta. Schimbarea trebuie pornită de la autorități. Ce a încercat Ceaușescu a fost sortit eșecului dintr-o primă fază. Sunt de acord cu ce spui, că sunt mulți infractori. Continui să cred că educația a jucat un rol foarte important. Faptul că nimeni nu a dialogat cu ei este de asemenea alt factor important. Dialog constructiv, nu chiolhanuri la care să zboare șpăgi. Cât despre celelalte țări - nu cred că vrem să ajungem ca în Ungaria, să aruncăm cu cocktail-uri Molotov. Dar dacă nimeni nu face nimic, la asta vom ajunge.

@Klau: corect. Acei rromi trebuie extrădați dacă încalcă regulile și legile. Există legi pentru asta, există autorități. Cât despre ce spui de cum suntem percepuți în Europa. Nu doar rromii comit infracțiuni. Mai mult, indiferent de naționalitate, ce scrie pe pașapoartele lor? Aia contează... Corect: cei de la MAE și ONG-uri dorm la greu.

@Anonimul: am ales să nu îți șterg comment-ul pentru a arăta un lucru - „extremiștii” de carton. Îmi pare rău, asta ești. N-ai pic de „balls” pentru a spune cine ești, te semnezi anonimul. Tipic. Ai o părere? Asumă-ți responsabilitatea pentru ea! Eu îmi asum responsabilitatea pt tot ce am scris aici!

31 august 2009 17:23 by Anonimul

# re: Madonna si rasismul

Cel putin nu vand povesti despre tigani, ONG-uri ... etc, etc. Tudor, tu chiar crezi in chestiile in care ai scris ?

7 septembrie 2009 22:58 by MariS

# re: Madonna si rasismul

Sa presupunem ca discriminarea porneste din ignoranta, asa cum ai zis, iar romanii sunt niste ignorati care au nevoie de mintea "luminata" a Maddonei pentru a iesi din aceasta "bezna" a ignorantei. Presupunand asta, pot sa inteleg faptul ca romanii sunt niste idioti necivilizati care discrimineaza pasnica etnie tiganeasca si nu ii angajeaza, iar din aceasta cauza tiganii sunt obligati sa fure, sa cerseasca si sa talhareasca ca sa poata supravietui. Ceea ce nu mai pot sa inteleg este de ce si germanii, francezii, irlandezii, austriecii, etc. sunt la fel de idioti ca noi.

Dupa Revolutie, tiganii au avut o mare sansa sa arate de ce sunt in stare. Au plecat in strainatate, unde nimeni nu le cunostea reputatia, dar in loc sa fie oameni de treaba au vandalizat Germania si Austria, iar efectele le-am suportat tot noi romanii. Dupa integrarea in UE, tiganii au mai avut inca o sansa sa plece in lume, sa-si arate valoarea si sa demonstreza tuturor ca romanii sunt niste tampiti plini de prejudecati si ca din cauza noastra le merge lor rau. Nici de aceasta data nu au vrut sa munceasca si sa se integreze, iar suturile in fund tot romanii le-au incasat.

Sa nu dam vina pe lipsa lor de educatie, ca educatia nu compenseaza bunul simt. Vecinul meu are doar 4 clase(pe a 5-a nu a reusit s-o termine), dar nu ar cersi si nu ar talharii pentru nimic in lume. Cand ma intalnesc seara cu el in lift stramb din nas pentru ca pute a transpiratie. Diferenta dintre el si tiganii pe care Madonna ii apara e ca vecinul meu pute a transpiratie pentru ca munceste pe santier de dimineata pana seara, in timp ce tiganii doar put. Stiu ca pare poate putin cam radical ceea ce am spus, dar nu are rost sa ne ascundem dupa deget ca riscam sa discutam despre problema tiganeasca inca 1000 de ani de acum incolo daca nu spunem lucrurilor pe nume.

Desigur vor exista voci care vor sustine ca nu toti fac asa, ca nu toti sunt asa, ca si romanii fac una si alta. E ca si cum ar veni un "geniu" si ar spune ca nu toti romanii au salarii mici. Perfect adevarat, dar marea majoritate au, iar in final asta e tot ceea ce conteaza.

Una dintre cele mai grave acuzatii care i se poate aduce unui om in ziua de azi este aceea de rasism. In urma unor astfel de acuzatii risti sa-ti pierzi locul de munca, sa-ti distrugi cariera si sa fii hulit de toti. ONG-urile in loc sa convinga tiganii ca trebuie sa renunte la stilul lor de viata, se ocupa cu "apararea" drepturilor tiganilor(a se citi infractori) aruncand cu acuzatii de rasism in stanga si in dreapta si le convine de minune situatia. Atata timp cat situatia aceasta va persista, nici cel mai dur dintre judecatori nu va avea curaj sa pedepseasca asa cum ar trebui infractiunile tiganilor, iar acestea vor continua. Binenteles ca badea Gheorghe in varsta de 70 de ani va fi intemintat ani grei pentru ca nu a vrut sa recunoasca un act de proprietate si nimeni nu il va acuza pe judecator de rasism. Si din nou e de la sine inteles ca criminalii si violatorii tigani vor scapa ieftin, deoarece nimeni nu isi risca locul de munca si pozitia sociala pe care o are.

5 octombrie 2009 12:15 by Tudor Galos's blog

# Politica de Octombrie

Vlad Petreanu descrie cel mai bine situația vomitivă a politicii românești de sfârșit de 2009 aici .

Leave a Comment

(required) 
required 
(required) 

  
Enter Code Here: Required