Despre online la WebClub – cu sange

Azi am fost la web club-ul lui Manafu, un eveniment ce reunește nume interesante ale online-ului din România. Și m-am remarcat. Nu neapărat cum aș fi vrut, dar a ieșit interesant. În continuare, desfășurarea acțiunii + concluzii personale.

  • se ia un panel format din Orlando Nicoară, Călin Fusu, Bogdan Nițu, Dan Vîrtopeanu, Marius Pahomi și Dragoș Stanca, panel moderat de Victor Kapra. Pe scurt, nume grele ale online-ului românesc.
  • se cer previziuni 2009 pentru online; toți zic că va crește, Fusu e conservativ sau pesimist.
  • Pahomi zice că e optimist chiar dacă piața de publicitate overall scade cu 50-70%, și vede o creștere de 25% (întrebare de la Mănac: de unde??).
  • se ajunge la clienți; concluzie: clienții sunt proști, marketing-ul clienților e plin de proști care habar n-au de online.
  • se ajunge la motivul pentru care piața din România de online e mică: outdoor-ul canibalizează veniturile publicității online. Am scris asta ca să vă dați seama cam care era atmosfera pe acolo.
  • piața de online n-are studii de caz, din nou bulangii de clienți proști cu marketing-ul lor prost plin de incapabili refuză să dea datele de post-mortem ale campaniilor online. E clar, clienții ăștia sunt niște nenorociți.
  • arunc o întrebare, percepută ca bombă: dacă avem așa talente în online-ul românesc, cum de se face că Bulgaria are o valoare a pieței de publicitate online dublă ca a României? Să fie faptul că nu sunt proiecte online serioase în România? Să fie faptul că utilizatorii din România nu stau pe .ro-uri și stau pe .com-uri?
  • Bomba face un mic backfire și panel-ul se repede asupra mea fără echivoc: de unde știu datele astea „false” despre Bulgaria, de ce spun faza cu proiectele când chiar Microsoft a investit în proiecte online (aka vreo două, și probabil printre singurele proiecte din toată piața), că la o anume adică ce strategie de comunicare online are Microsoft (mai rămânea să se întrebe da cine plm – aka please let me – e Microsoft ăsta domle?). Am răspuns, drept urmare unii au scris că Microsoft nu mai investește în print (fals), sau că face investiții mari în online.
  • Intervine Fusu, salvează ziua: datele despre Bulgaria sunt cât de cât adevărate, dar accentuează bomba: e așa fiindcă oamenii din online-ul bulgăresc sunt mult mai de valoare și firmele din online-ul bulgăresc sunt de asemenea mai de valoare. Orgoliile explodează, e pe cale să se lase cu măcel.
  • Se deschide o discuție provocată de Piticu, totuși cum aducem oamenii pe online? Cine ce face ca să citez pe fostul meu prof de desen?
  • Arunc și eu o propunere, hai să dăm drumul la niște colaborări cu MCSI-ul, acum ar fi momentul că e vorba de oameni noi acolo. Nope, nu se dorește (ca să sumarizez reacția).

Concluzii personale:

  • Piață mică, orgolii mari.
  • Se dă vina pe clienți la greu și se ratează esențialul: clientul vrea publicitate și alte alea pentru a-și atinge niște obiective. Online-ul e doar un alt canal de comunicare. E rolul agenției să știe să îl vândă clientului și rolul publisher-ului de a crea conținut relevant pentru a parteneria în proiecte (și susțin acest termen, vedeți mai jos de ce) de publicitate cu agențiile.
  • Piața de publicitate online din România este exclusiv o piață de bannere și de spammeri. Sau în proporție de 99,99%. Ceea ce o face scalabilă exclusiv liniar. Vezi bancul „cum își crește un blogger veniturile – mai pune un banner”.
  • Piața de publicitate online din România este imatură. Și nu o spun eu ci Yahoo! Și reacția nu trebuie să fie că „Yahoo! acum are alte probleme” fiindcă la momentul când erau rostite aceste cuvinte Yahoo! era într-o situație mai optimistă.
  • Piața de online din România va crește maxim între 4% și 10% (optimist) sau va scădea 10%-15% (pesimist). Asta fiindcă piața de publicitate overall scade. Iar ca să crească piața de online din România ea trebuie să canibalizeze venituri din celelalte ramuri ale pieței de publicitate – TV, Radio, outdoor, print – și pentru asta este nevoie de oameni și proiecte nu de bannere și spammeri.
  • Eu mă încadrez la categoria bannere și spammeri. Fiindcă imediat ce public acest articol voi da pe twitter link-ul ca să atrag vizitatori. Sunt trendy adică. Mushi, ia zi, cum sunt?
  • Ca un fapt divers, Piticu scrie ceva de mine pe twitter care conține un verb ceva mai trivial. Oamenii reacționează la trivialitate și avem așa:

twitcap

  • Dan Berte este puțin frustrat, și pe bună dreptate. Din motivele de mai sus.

Technorati tags: , , ,

Published 19 ianuarie 2009 20:50 by tudorg

Comment Notification

If you would like to receive an email when updates are made to this post, please register here

Subscribe to this post's comments using RSS

Comments

19 ianuarie 2009 23:46 by dan

# re: Despre online la WebClub – cu sange

tudore, nu 'frustrat', ca nu-i placinta mea. putin surprins, probabil

# Marketeer.ro - digital marketing pioneer » Inca un Webclub (vazut din spatele salii si tastaturii qwerty)

20 ianuarie 2009 01:14 by Doru Panaitescu

# re: Despre online la WebClub – cu sange

Salut Tudor.

Te rog nu generaliza cu clientii care habar nu au. Eu personal am un client care imi da clasa. Dar e unul. Te invit sa cunosti cativa oameni in posturi echivalente cu al tau. Vei avea o mare surpriza.

In rest, numai de bine :)

20 ianuarie 2009 04:46 by Reflec??ii rutiere online ?? zoso's blog

# Reflec??ii rutiere online ?? zoso's blog

20 ianuarie 2009 06:56 by Orlando

# re: Despre online la WebClub – cu sange

Tudor,

am incercat sa-ti explic si aseara, piata de publicitate online din Bulgaria nu a depasit 10 mil euro anul trecut, nu stiu de unde ai tu datele cum ca ar fi dubla fata de .ro, intamplator cunosc destul de bine subiectul.

20 ianuarie 2009 09:39 by tudorg

# re: Despre online la WebClub – cu sange

@Doru Panaitescu: exact asta am și vrut să zic, că mulți clienți știu; dar am vrut să insist pe faptul că clienții nu e nevoie să știe foarte multe detalii despre online - sau dacă chiar e nevoie să știe, e rolul agenției să se vândă bine.

@Orlando: Zenith; și Noro Fersetta mi-a validat informația (și mi se pare că și Fusu).

# piticu .ro » Cum va fi 2009 in online (II)

20 ianuarie 2009 11:33 by orlando

# re: Despre online la WebClub – cu sange

Fusu ti-a spus chiar aseara ca nu ai dreptate, eram langa el, nu stiu ce ti-a validat Noro insa daca amandoi sustineti ca piata din BG e DUBLA fata de piata din .ro nu are rost sa mai discutam, eu doar va spun ca e sub cea din .ro

20 ianuarie 2009 11:41 by orlando

# re: Despre online la WebClub – cu sange

si iti dau si cifre ca sa ai ce compara, anul trecut piata din BG a fost de ~ 19 mil leva ceea ce inseamna cam 12 mil dolari, piata de la noi probabil va fi in jur de 20-22 mil de dolari. de nu e volga e bicicleta si nu e de luat de de dat. adica e invers, piata din .ro e dublu fata de piata din bg

20 ianuarie 2009 11:50 by parvan

# re: Despre online la WebClub – cu sange

Tudor!!

care Zenith ti-a confirmat si ce?

ca pe "linie" de retea ei au estimat in decembrie 18.7 milioane leva ... la un curs de 1.603 leva/$

Daca ai vorbit cu Ivan Ivanov ... vezi ca el cu Cybermark-ul dinspre creatie ... o zis o cifra cu totul.

20 ianuarie 2009 12:21 by Alexandru Szasz

# re: Despre online la WebClub – cu sange

Câte saituri bulgăreşti au şi varianta în engleză? Care e procentul bulgarilor care ştiu engleză comparativ cu România. Eu zic că e o lume online închisă, ca a Rusiei, Ungariei, Chinei care preferă online-ul în limba lor.

În România în loc să se prefere variante româneşti la reţele de bube sociale oamenii preferă să le traducă de multe ori voluntar pe ale altora. Eu zic că e mai bine decât închidere în spaţiul danubio-carpato-pontic.

20 ianuarie 2009 12:36 by tudorg

# re: Despre online la WebClub – cu sange

@Orlando: dacă ai alte cifre oficiale, cred că ne-ar fi de folos la toți. Eu îți zic ce am de la Zenith, și până acum nu am dat de alte cifre. Hai să ne sincronizăm sursele totuși.

@Pârvan: datele au venit de la Zenith Corp, și cum spuneam și lui Orlando, nu am alte date oficiale. Dar hai să o luăm altfel: agreem o dată care este nivelul pieței de online din RO? Că văd că nici aici nu suntem aliniați.

@Alexandru Szasz: ceea ce spui poate fi adevărat, și poate constitui un motiv pentru care cei (presupuși) 11 milioane de români online (unii zic că e 5, alții că 7 - nici aici nu reușim să agreem o cifră) nu prea stau pe siturile din RO. Dar nu e bine pt online-ul din România care are o problemă de conținut și promovare.

# Consumatorul roman de internet si piata online | Internet .ro | Lucian HU??ANU

20 ianuarie 2009 13:42 by parvan

# re: Despre online la WebClub – cu sange

pt a ne "alinia" .. probabil ar trebui sa ne intreptam mai mult spre sustinerea proiectului de la IAB. Inceputul a fost facut si cred ca implicarea clientilor ar da un plus de viteza si acuratete.

PS: sugestia mea e sa te adresezi cu incredere biroului central/local al Zenith ... inainte de a cita Zenith drept sursa :)

20 ianuarie 2009 15:06 by Doru Panaitescu

# re: Despre online la WebClub – cu sange

Tudor: Este firesc sa ai incasari mai mari pe o piata in care Google si Yahoo nu snt populare. Uita-te la Polonia, Cehia, Rusia: portalurile de acolo (Onet, Seznam, respectiv Yandex) strang grosul banilor de publicitate.

La noi Google ia o portie sanatoasa din bugetele long tail, fiind o solutie extrem de populara in .ro.

Am incercat sa folosesc site-uri bulgaresti si nu m-au dat pe spate comparativ cu cele romanesti echivalente (desi folosesc curent alfabetul chirilic si rup si putin pe bulgareste).

Neogen.bg nu am incercat, recunosc :)

20 ianuarie 2009 16:03 by tudorg

# re: Despre online la WebClub – cu sange

@Doru Panaitescu: „Este firesc sa ai incasari mai mari pe o piata in care Google si Yahoo nu snt populare”. Greșit - asta arată că Google și Yahoo!, ambele cu 0 sau 1 angajați în RO, se descurcă MULT MAI BINE decât restul publisher-ilor din România. Și aici e problema!!! Cât a investit Google în România? Cât a investit Yahoo! în România? Față de restul publisherilor?

Dacă Google ia o porție sănătoasă din bugetele long tail, ce împiedică celelalte site-uri să dezvolte conținut/scenarii competitive?

20 ianuarie 2009 20:51 by Orlando » Blog Archive » C’mon …

# Orlando » Blog Archive » C’mon …

# Web club ??i aprecieri despre internet la ??nceputul lui 2009 | Dan Virtopeanu

21 ianuarie 2009 13:05 by Doru Panaitescu

# re: Despre online la WebClub – cu sange

Tudor, nu sunt de acord cu tine. Au pur si simplu produse imbatabile.

Cu toate astea, nu merg in celelalte tari vecine cu noi. Explicatia? Limba, tovarase, limba. :)

Cand o sa vezi vreun roman folosind serviciile seznam (in ceha) sau baidu (mandarina) sau terra.es (spaniola)(care au competente beton ca si website features) sa ma anunti.

De pilda, mobile.de a localizat si continutul, si a creat si versiunea in limba romana (cu recunoasterea IP-ului). Nu-ti spune nimic lucrul asta?

21 ianuarie 2009 17:02 by tudorg

# re: Despre online la WebClub – cu sange

@Doru Panaitescu: „au produse imbatabile” - și firmele din România sunt handicapate? Toți ziceți de limbă de parcă toți internauții români visează engleză. Dacă e așa, hai să adresăm piața, creem conținut în limba engleză pe .com-uri, dar măcar avem firme din România în spatele lor... merge?

P.S.: Mobile.de în română e mobile.ro, deci e un .ro.

22 ianuarie 2009 02:58 by zorro

# re: Despre online la WebClub – cu sange

este postul cu cele mai multe comments...

de ce? pt ca vb de ei...:)

bine zis: piatza mica, orgolii mari....

clientul e prost... sti de ce? pentru ca oameni ca pahomi se intreaba retoric si public pe deasupra daca nu ar fi bannere ce ne facem muica...

pentru ca, clientului in loc sa ii spui ca poate sa isi puna un BANNER video si pe net :) la costuri mai mici ca la tv... cu date masurate mai clare ca la tv...ii dai slideuri de ppt in flash

toti ca oile, zice unu o prostie, toti o repeta.

se taie din online ca e mai mic si mai prost..

pai sa se taie din tv... ca am telecomanda si schimb imediat cand vine calupul

n-are cine sa explice lucrurile astea..

un lucru si am plecat, piata de research din Romania e la pamant. Marketerii nu misca nimic pana nu interpretizi ceva cifre.Pana cand tu nu recomanzi ceva canale.

Ca si blogurile( sry daca te-am atins ) imi arunc un banner acolo, ca e cool sa ai campanie pe bloguri?

ma lasi, cu astea.

daca cineva imi spune in cate categ se impart campaniile online la nivel WW dau o bere !?!

ms, seara buna

# FOTO: Prima edi??ie Web Club din 2009 | INconstantIN.ro

22 ianuarie 2009 20:40 by FlorinGrozea

# re: Despre online la WebClub – cu sange

S-a lasat cu sange si chiar acum am lipsit eu? Damn it! Voiam sa dau si eu... :-)

23 ianuarie 2009 20:33 by Antonio Eram

# re: Despre online la WebClub – cu sange

ai in fond dreptate. cu totii vom vedea niste aterizari bruste ale unor servicii construite pe fundatie de nisip. chiar si daca investitiile in publicitate on-line raman constante (nu mai vorbesc de scaderi)

sit down and enjoy the show ....

29 aprilie 2009 23:08 by Tudor Galos's blog

# Un nou webclub – sange again

Sangre caliente ar putea fi descris ultimul Webclub ce a avut loc astăzi. A fost o discuție de zile mari,

# Mediul online in 2009: proiecte noi, precautie si mai multa publicitate | Informatorul va informeaza

Leave a Comment

(required) 
required 
(required) 

  
Enter Code Here: Required